Monday 26 March 2012

Malaysia for good ; container service

sabtu lepas, selamat  sudah barang-barang kitorang dihantar ke yard untuk seterusnya dihantar ke port seterusnya dihantar ke MALAYSIA weeeeeeeeeeeeeee!!!!

lori yang siap diload barang, get ready untuk ke nagoya

masu-masu  rasa dah nak balik dah ni woi! woot woot! hahaha

Alhamdulillah berjaya jugak anto barang. bukan senang woo! macam-macam dugaan

Kitorang amek servis kontena dari ABIJapan yang beroperasi melalui port Nagoya. Tau ni kawan yang nak balik for good jugak ,yus yang dapat info dari kakrozi.

ABIJapan ni dengar nya baru start buat bisnes ni, jadi ni first time dia la. Yang buat nye student Master kat GifuDaigaku yang akan sambung PhD next sem insyaAllah. So, dia ni ada style tersendiri la dm uruskan kontena yang dia amek ni.

Kontena ni pon macam2 cara , or jenis yang boleh amek. yang kitorang amek kali ni barang and kereta diseperatekan. untuk barang, kami amek 5meter padu space. kiranya satu kontena tu dikoongsi beberapa orang pastu setiap orang boleh amek berapa meter padu yang diorang nak. kereta pulak asing.

kenapa kitorang amek servis ABIJapan ni? dalam banyak-banyak yang kitorang survey; call n email gyousha, ABIJapan ni harga paling berpatutan dan paling sesweei dengan need kitorang. Biasanya orang akan balik ke malaysia bulan March or april sebab student grad on march and business year pon start on April. Tapi kitorang ni pulak balik May, atas sebab-sebab tertentu. Jadi nak kalo nak murah, kenalah join orang yang ramai-ramai ni. tanya quote for April, sgtla mahal kontenanye. plus, we need to use our car sampai ke masa yang paling lama kitorang boeh pakai. takkan la kitorang nk blk may, kena shipping kete mid march.mau aku duk terperap je kat umah hahaha.

according to ABIJapan ni lagi, kalau amek servis yang kita share kontena dengan orang lain ni, cost nak bukak kontena kat malaysia ni lagi murah, sebab kita share. kalau kita amek satu kontena yang masuk kete sekali, takut urusan bukak kontena jadi lagi lambat kalau kete prob. itu kata dia la, bukan mama ye. Lagipon servis yang ditawarkan sampai ke rumah (malaysia). Jadi senang la keje kitorang sbb ada possibility  barang akan sampai before we reach tanahair terchenta. insyaAllah my PIL akan ada uruskan barang kat sana kalau kitorang taksempat sampai.

untuk kereta, date belum ditetapkan untuk kes kitorang.tapi untuk kawan; yus yang balik awal april ni, kete seme da siap anta kat port dah. tunggu kastam and lepastu insyaAllah shipping la kot. harap2 semua selamat sampai.

'orang kuat' operasi kali ni


until kete kena anto, bolehla merendek kot wahaha ..oopps eventho brg da anto port, barang kat rumah banyak lagi ni.. DOUSURU??

1 comment:

  1. alhamdulillah selamat da brg. hihi..selamat mengemas pulak. aku pun tgh brusaha ni

    ReplyDelete